×

Laten we eerlijk zijn: het woord “evangelie” wordt vandaag de dag in christelijke gesprekken nogal losjes gebruikt – zoveel zelfs dat de betekenis ervan verloren kan gaan, of op zijn minst vervaagd kan worden. Om het goede nieuws van het evangelie te begrijpen, moeten we eerst de betekenis van het woord “nieuws” begrijpen. Dat is immers wat het Christendom van elke andere religie onderscheidt.

Het christendom is in wezen geen goede raad. Het is een aankondiging van goed nieuws.

Je hoeft geen theologie gestudeerd te hebben of predikant te zijn om het evangelie te begrijpen. Je hoeft niet eens vijf minuten christen te zijn geweest om het evangelie goed genoeg te begrijpen om het aan anderen over te brengen.

Je hoeft alleen maar te begrijpen dat er 2000 jaar geleden een invasie plaatsvond. De hemel kwam naar de aarde in de persoon van Jezus en Hij wijdde een nieuw koninkrijk in. 33 jaar lang leefde Hij een leven van onverzettelijke, volmaakte trouw aan God de Vader. Hij leefde het leven dat wij, hoezeer we het ook proberen, niet kunnen leven. En omdat Hij van ons houdt, stierf Hij de dood die wij verdienen. Als gelovige in Jezus kan ik weten dat Hij aan het kruis werd behandeld alsof Hij mijn zondige leven had geleefd, zodat ik behandeld kan worden alsof ik zijn rechtvaardige leven heb geleefd.

2000 jaar geleden vond een invasie plaats

En toen werd Jezus begraven. Totdat Hij dat niet meer was – want drie dagen later stond Hij op en liep uit zijn graf. Nu is iedereen die zich afkeert van zijn opstand [tegen God] – of het nu gaat om een duidelijk goddeloze of een subtiel “religieuze” variant – en die op Jezus vertrouwt, met Hem verenigd in dit leven en het volgende. Gelovigen zullen op een dag opstaan in nieuwe lichamen die geschikt zijn voor een nieuwe, herrezen aarde. We zullen binnengaan in de vreugde van onze drie-enige Heer – Vader, Zoon en Heilige Geest – en onder Hem voor altijd regeren als koningen en koninginnen van het universum.

In een sceptische tijd klinkt dit misschien vergezocht, als een sprookje voor goedgelovige kinderen. Te mooi om waar te zijn. Maar dit nieuws is helemaal waar. Het is alleen niet verdiend – sterker nog, het is niet eerlijk. Zoals een lied het verwoordt: “Hoe zou ik delen in zijn loon, de zege die Hij heeft behaald? Maar dit weet ik met heel mijn hart: zijn offer heeft mijn schuld betaald.”

Maar barmhartigheid is nooit eerlijk. Daarom heet het barmhartigheid.

Eén evangelie, twee perspectieven
Ik ben predikant in Richmond, Virginia, en er zijn dingen over mijn stad die ik het beste kan leren vanuit een vliegtuig, zoals grootte, indeling, bevolkingsdichtheid enzovoort. Er zijn veel andere
dingen die ik beter kan leren door over Broad Street te lopen. Beide perspectieven zijn nuttig en zelfs noodzakelijk om Richmond te begrijpen. Een uitzicht op straatniveau zonder een perspectief vanuit de lucht om het in te kaderen, of een uitzicht vanuit de lucht zonder een perspectief op straatniveau om het in te vullen, zal onvermijdelijk een onvolledig beeld opleveren. We hebben het uiteraard alleen maar over geografie. De geschiedenis en cultuur van Richmond bijvoorbeeld moet je op een andere manier leren kennen. Als je de stad echter niet vanuit verschillende hoeken bekijkt, creëer je een eendimensionale, vervormde kijk op wat de stad is.

Evenzo kan, zoals Matt Chandler heeft opgemerkt, het evangelie op een nuttige manier worden bekeken vanuit twee Bijbelse gezichtspunten: “vanuit de lucht” en “vanaf de grond”. Net zoals er niet twee hoofdsteden zijn in Virginia, zijn er niet twee evangelies. Er is één evangelie dat we van twee kanten kunnen bewonderen.

Er is één evangelie dat we van twee kanten kunnen bewonderen

Het evangelie “vanuit de lucht” is het allesomvattende verhaal, van Genesis tot Openbaring, dat kan worden samengevat in een paar kernpunten (bijvoorbeeld schepping, zondeval, verlossing en nieuwe schepping). Het evangelie “vanaf de grond” daarentegen geeft aan hoe dit epische verhaal goed nieuws wordt voor zondaars zoals wij (bijvoorbeeld door te kijken naar God, de mensheid, Christus en onze reactie).

Aan het begin van dit artikel heb ik een korte samenvatting van het evangelieverhaal gegeven. Maar we kunnen het nog verder invullen. Er is wellicht een manier om het beste van deze complementaire perspectieven (“vanuit de lucht”en “vanaf de grond”, of “groothoeklens” en “telelens”) samen te vatten en verder uit te diepen. Dat is om het evangelieverhaal in vier bewegingen te bekijken: de Heerser, de Opstand, de Redding en de Reactie. Ik hoop dat deze diepere duik een nog rijker perspectief zal bieden van waaruit je je geloof kunt delen.

De Heerser
“In het begin schiep God …” (Gen. 1:1). De Bijbel opent met de meest fundamentele verklaring over onze werkelijkheid die in de geschiedenis gegeven is.

God schiep, onderhoudt en regeert alles wat bestaat. In tegenstelling tot culturele misvattingen is Hij niet de Kerstman in de hemel, noch een kosmische automaat, noch een prikkelbare drilsergeant, noch een vader die niets doet. Hij is de Koning van de heerlijkheid en de Heer van de liefde. Hij is een eeuwige gemeenschap van personen, een Vader die zijn Zoon liefheeft in de vreugde van de Heilige Geest. En omdat deze liefdevolle en vreugdevolle God drie-eenheid is – één God die voor altijd in drie personen bestaat – is liefde de kern van het universum.

Deze drie-enige God heeft de mensheid – jou en mij – naar zijn beeld gemaakt om zijn liefde te kennen en ervan te genieten. We zijn door God gemaakt (wat betekent dat alleen Hij ons bezit) en
voor God (wat betekent dat alleen Hij ons voldoening geeft). Mensen zijn speciaal ontworpen om boven alles betekenis, vervulling en leven te vinden bij onze Schepper – boven succes, boven
populariteit, boven ontspanning, boven romantiek, boven jezelf.

Is dat het verhaal van jouw leven – volledig tevreden zijn in je Schepper en Hem boven alles koesteren? Het is zeker niet mijn levensverhaal.

Wat is er gebeurd?

De Opstand
We zoeken liefde op alle mogelijke verkeerde plaatsen omdat er iets vreselijk mis is gegaan in ons hart. Dit weerspiegelt wat er gebeurde toen onze eerste ouders, Adam en Eva, God de rug
toekeerden en ervoor kozen om zelf de touwtjes in handen te nemen. Daardoor werd Zijn schepping ontwricht en de mensen als Zijn beelddragers in een oceaan van zonde ondergedompeld. In plaats van voor onze Maker te leven, leven we voor onszelf. De tentakels van de zonde hebben onze harten omstrengeld en misvormd en onze liefdes verstoord. Ieder van ons is in opstand gekomen tegen de Heer van de liefde, zowel van nature als door onze keuze.

De tentakels van de zonde hebben onze harten omstrengeld en misvormd en onze liefdes verstoord

Het is gemakkelijk om zonde te zien als een relatief onbeduidend iets, misschien een kleine uiterlijke ondeugd, of een soort hemelse parkeerovertreding. Maar als de Bijbel het over zonde heeft, dan
heeft hij het over “kosmisch verraad” – een opstand tegen de hemel zelf.

Het is van vitaal belang dat we twee waarheden over de aard van zonde begrijpen.

1. Zonde is meer relationeel dan gedragsmatig
Toen Adam en Eva in opstand kwamen tegen God, was dat niet alleen een gedragsfout; het was verraad op het niveau van het hart. We hebben onze Maker bedrogen, daarom wordt de zonde van
Israël in het Oude Testament zo vaak in termen van geestelijk overspel beschreven. We hebben wanhopig geprobeerd ons leven rond andere dingen op te bouwen – alles behalve Hem. We hebben
goede geschenken genomen en ze veranderd in een alternatief voor de Gever.

2. Zonde is meer verticaal dan horizontaal
Hoewel de horizontale gevolgen verwoestend zijn, is zonde in wezen een verticaal probleem. David, de “man naar Gods hart” (1 Sam. 13:14), belijdt indringend de benarde situatie van ons allemaal: “Want ik ken mijn overtredingen, mijn zonde staat mij voortdurend voor ogen. Tegen U, U alleen, heb ik gezondigd, ik heb gedaan wat kwaad is in Uw ogen” (Ps. 51:5-6; vgl. Gen. 39:9; Lucas 15:21).

Dit is iets fascinerends: “Zonde” is het enige zelfstandig naamwoord in onze taal dat groter is in zijn enkelvoudsvorm. “Zonde” betekent veel meer dan “zonden”. Op het diepste niveau wordt dus
terecht gezegd dat we geen zondaars zijn omdat we zondigen – we zondigen omdat we zondaars zijn.

Maar het wordt nog erger. Denk eens over het volgende na: het resultaat van onze zelfgerichtheid en onze afgoderij is niets minder dan een catastrofale kloof tussen ons en God. “Maar uw
ongerechtigheden maken scheiding tussen u en uw God”, verklaart de profeet Jesaja, “uw zonden doen Zijn aangezicht voor u verborgen zijn, zodat Hij u niet hoort” (Jes. 59:2). We hebben Gods
bedoeling voor ons, zijn beelddragers, genegeerd en daarom zijn we afgescheiden van de ultieme Bron van leven en liefde. En als we sterven, is het tijd voor gerechtigheid: “En zoals het voor de
mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt” (Hebr. 9:27).

Als gevolg van onze zonde zijn we terecht onder Gods toorn – Zijn heilige en vastberaden verzet tegen het kwaad. “Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?” vraagt Paulus aan gelovigen (Rom. 8:31). Maar het omgekeerde is ook waar voor mensen buiten Christus: als God tegen je is, wie kan er dan voor je zijn?

Als je het evangelie begrijpt, hoe goed moet je dan zijn om de hemel binnen te gaan? Hier is het onthutsende antwoord: zo goed als God. Alleen mensen die God als volmaakt beschouwt, kunnen
voor altijd bij Hem wonen.

Deze noodzaak van morele perfectie is natuurlijk eeuwigblijvend slecht nieuws. Als het van onze eigen verdienste afhangt, staan we aan de rand van de afgrond van een hopeloze toekomst in de hel
– niet alleen de afwezigheid van God, maar ook de aanwezigheid van zijn rechtvaardige en goede gerechtigheid.

Zo legt Paulus het uit aan de Efeziërs:

Ook u heeft Hij met Hem levend gemaakt, u die dood was door de overtredingen en de zonden, waarin u voorheen gewandeld hebt, overeenkomstig de leefwijze van deze wereld,
overeenkomstig de wil van de aanvoerder van de macht in de lucht, van de geest die nu werkzaam is in de kinderen van de ongehoorzaamheid, onder wie ook wij allen voorheen verkeerden, in de begeerten van ons vlees, door de wil van het vlees en de gedachten te doen; en wij waren van nature kinderen des toorns, evenals de anderen (Ef. 2:1-3).

Maar in plaats van dit er nog verder in te wrijven, gaat Paulus verder: “Maar …”

Heb je er ooit over nagedacht dat je hele eeuwigheid afhangt van dit ene woordje?

De redding
Er is iets gebeurd in de geschiedenis om het toekomstperspectief te veranderen voor degenen die op Jezus vertrouwen voor hun verlossing. Hier klinkt het beslissende “maar: “Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, heeft ons door Zijn grote liefde waarmee Hij ons liefgehad heeft, ook toen wij dood waren door de overtredingen, met Christus levend gemaakt – uit genade bent u zalig geworden” (Ef.2:4-5).

Na eeuwen van rebellie door Gods volk werd Gods Zoon – de tweede persoon van de eeuwige Drie-eenheid – een embryo, een baby, een tiener, een man. Wij konden niet bij God komen, dus kwam
God naar ons toe (Hebr. 2:14-15). 33 jaar lang leefde de timmerman uit Nazareth een leven van ononderbroken toewijding en gehoorzaamheid aan zijn hemelse Vader. Hij bad veel gebeden, maar
nooit een gebed van belijdenis, omdat Hij nooit zonde te belijden had.

Jezus leefde het leven van morele perfectie dat Adam niet kon leven, dat Israël niet kon leven en dat jij en ik niet kunnen leven.

Israëls langverwachte Messias is “gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de kruisdood” (Fil. 2:8). Degene die de wet had gemaakt, hield deze en stierf vervolgens voor degenen die de wet hadden overtreden. De wetgever werd de wetbewaarder en stierf in de plaats van de wetsovertreders.

We hebben nu de gloeiendhete kern van het christelijk geloof bereikt: de dood van Jezus Christus. Aan het kruis strafte God zijn Zoon, die volmaakt is, voor de zonden van hen die dat niet zijn.

Aan het kruis strafte God zijn Zoon, die volmaakt is, voor de zonden van hen die dat niet zijn

Maar dat is niet het enige dat gebeurde. Als God alleen maar onze zonde ongedaan had gemaakt, zou dat ons simpelweg terug naar het beginpunt hebben gebracht.

Bekijk het eens zo: er zijn 82 wedstrijden in het reguliere NBA-seizoen. Geen enkel team heeft ooit een perfect seizoen gehad – één zonder verliezen. “Maar wacht,” zou een fan kunnen tegenwerpen. “Het record van mijn team is momenteel 0-0. Dat is een perfect seizoen – we hebben nog geen enkele wedstrijd verloren!”

We zouden terecht verbaasd zijn. “Jouw” team heeft niet verloren omdat ze niet al hun wedstrijden hebben gespeeld. Om een perfect seizoen te hebben moet je nooit verliezen en altijd winnen – tot en met de laatste wedstrijd.

In de tuin van Eden hadden Adam en Eva als het ware een moreel record van 0-0. Ze hadden niet gezondigd, dus ze waren “ongeslagen”. Maar ze hadden ook geen levenslange gerechtigheid bereikt, dus het was geen “perfect seizoen”. En toen ze zich van God afkeerden, gingen ze geestelijk bankroet. Ze kelderden naar 0-82, de morele score die we nu erven.

Maar in het midden van de geschiedenis boekte één man een ongekend resultaat: 82-0.

Om de illustratie door te trekken: dit is het punt: als Jezus alleen voor onze zonden zou betalen, zou onze morele staat van dienst 0-0 zijn. Maar aan het kruis heeft Jezus niet alleen onze 82 verliezen op zich genomen; hij heeft de gelovigen ook zijn 82 overwinningen gegeven, bekrachtigd door zijn lege graftombe (Rom. 4:23-25). Dus onze score verschuift in een oogwenk van 0-82 naar 82-0. In de ogen van een heilige God is het nu alsof we niets hebben gedaan om Hem te beledigen en alles om Hem te behagen.

Paulus zegt het zo, verwijzend naar Christus: “Want Hem Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid van God in Hem”(2 Kor. 5:21). Aan het kruis behandelde God Christus alsof Hij het zondige leven van een gelovige had geleefd, zodat Hij ons kon behandelen alsof wij het vlekkeloze leven van Christus hadden geleefd. Geen wonder dat theologen dit “de zoete ruil” noemen.

Wat betekent dit in de praktijk als we het evangelie voor onszelf en anderen begrijpen? In de woorden van de puritein Richard Sibbes: “Er is meer genade in Christus dan zonde in ons.” Het maakt
niet uit wie je bent of wat je hebt gedaan, hoor het geweldige nieuws: er is meer genade in Jezus dan zonde in jou.

Het maakt niet uit wie je bent of wat je hebt gedaan, hoor het geweldige nieuws: er is meer genade in Jezus dan zonde in jou

In onze huidige cultuur is het van vitaal belang om te begrijpen dat Jezus niet alleen stierf om ons gevoel van eigenwaarde op te vijzelen of om een moreel voorbeeld te stellen. Een dergelijk
perspectief, hoe goed bedoeld ook, is een te beperkte weergave van wat Hij deed. Hij verlaagde zich om onze plaats aan het kruis in te nemen omdat wij ons inspannen om zijn plaats op de troon in te nemen. Ik hou van de manier waarop John Stott het uitlegt:

“Van het concept van plaatsvervanging kan gezegd worden dat het in het hart van zowel zonde als verlossing ligt. Want de essentie van zonde is dat de mens zichzelf in de plaats van God stelt, terwijl de essentie van verlossing is dat God zichzelf in de plaats van de mens stelt. De mens zet zich af tegen God en plaatst zichzelf waar alleen God hoort te zijn; God offert zichzelf op voor de mens en plaatst zichzelf waar alleen de mens hoort te zijn. De mens eist voorrechten op die alleen God toebehoren; God aanvaardt straffen die alleen de mens toebehoren.”

Amen. En toch moeten we ervoor oppassen dat we, wanneer we het evangelie presenteren, Jezus niet aan het kruis laten hangen.

Na zijn dood werd zijn verminkte lichaam in een “veilige” graftombe gelegd (Matt. 27:65-66), om nooit meer iets van te horen. Maar er werd wel weer van Hem gehoord – omdat de macht van de dood de Auteur van het leven niet in zijn greep kon houden (Handelingen 2:24; vgl. 3:15). En zo verliet Hij, zoals Hij had beloofd, op de derde dag het graf.

Als we ons voorbereiden op het delen van ons geloof, is de opstanding geen “toevoeging” aan het evangelieverhaal – want zonder opstanding is er geen evangelieverhaal. Door Jezus uit de dood op te wekken bevestigde God publiekelijk dat zijn offer aan het kruis was geaccepteerd, een rechtvaardige en volledige betaling voor de zonde. Als op Goede Vrijdag de cheque van de verlossing was getekend, dan werd deze op Paaszondag geïnd.

Als op Goede Vrijdag de cheque van de verlossing was getekend, dan werd deze op Paaszondag geïnd

En op een dag zal deze zelfde Jezus – die stierf en opstond en naar de hemel opsteeg en nu voor Zijn mensen pleit – een comeback maken. Degenen die Hem niet hebben vertrouwd zullen gerechtigheid ontvangen; degenen die Hem wel hebben vertrouwd zullen genade ontvangen. Onze ultieme hoop als christenen is niet de ontruiming van deze aarde, maar het herstel van deze aarde. Gods verloste volk zal een nieuwe wereld erven, ongeschonden door de gesel van de zonde. Daarom beschrijven de Schriftteksten ons toekomstige thuis in concrete, materiële termen – “nieuwe hemelen en een nieuwe aarde” (Jes. 65:17; vgl. 2 Petr. 3:13; Openb. 21:1-4). In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zullen we niet rondzweven en op gouden harpen spelen samen met de engelen. We zullen rennen en werken en spelen en zingen en lachen en rusten en genieten van de eindeloze wonderen van onze goede en geweldige God.

Jouw reactie
Als je op de snelweg tol moet betalen en interactie hebt met de persoon in het hokje, is dat dan een zinvolle ervaring? Niet echt. Het is een zakelijke transactie: jij betaalt het geld, hij doet de slagboom omhoog. Jij doet jouw deel, hij het zijne.

Christen worden, beste vriend of vriendin, is niet hetzelfde. Het is geen koude transactie. Het lijkt meer op trouwen – een intens persoonlijke verbintenis. Je werpt jezelf op Jezus voor genade; Hij
vangt je op en laat je nooit meer los.

Dus als we dit evangelie begrijpen en ernaar verlangen om het aan anderen door te geven, zijn we klaar om de belangrijkste vraag te beantwoorden die iemand kan stellen: Wat moet ik doen om weer in de rechte verhouding te komen met God?

1. Bekeer je
Ten eerste keren we ons af van de zonde. We zijn bedreven in het belijden van het kwaad van anderen, maar we zouden het meest kapot moeten zijn van ons eigen kwaad. Dit is de betekenis van
berouw – van gedachten veranderen en een ommekeer maken, een draai van 180 graden maken in plaats van voor jezelf te leven.

2. Vertrouw op Christus
Ten tweede vertrouwen we op Jezus Christus. We zeggen “nee” tegen de zonde en “ja” tegen Hem, omarmen wat Hij voor ons heeft bereikt en zijn onoverwinnelijke belofte om te vergeven. Berouw en geloof zijn tenslotte twee kanten van dezelfde medaille.

3. Waardeer Hem
We waarderen Jezus boven alles. Technisch gezien is dit geen derde stap – het is het resultaat van de tweede. Maar het is de moeite waard om dit uit te leggen, omdat velen Christus “accepteren” zoals men bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling accepteert. Maar het begrijpen van het evangelie houdt in dat we Jezus omarmen als Heer, Redder en op de hoogst mogelijke waarde schatten.

Wat dit onder andere betekent, is dat Jezus Christus oneindig veel meer is dan een vrijgeleide om uit de hel te komen. Hij is een levend Persoon om te volgen, te aanbidden, te waarderen en van te
genieten. Hem kennen is de enige manier om hersteld te worden in een juiste relatie met de God voor wie we gemaakt zijn (Johannes 14:6; 17:3). Door Hem kunnen we de vreugde van vergeving, de hulp van de Heilige Geest en de hoop op de komende wereld ervaren.

Niemand wordt gered door gedoopt te worden, naar de kerk te gaan, christelijke uitspraken klakkeloos te herhalen, een gebed te bidden, een kaart te ondertekenen, naar voren te gaan in een kerkdienst of symbolisch een dennenappel in het vuur te gooien tijdens een zomerkamp. De cruciale vraag waar ieder van ons voor staat, gaat voorbij aan alle uiterlijkheden, en is gericht op ons hart: Vertrouw jij, op dit moment, op Jezus alleen voor jouw positie ten opzichte van God?

Het evangelie vraagt om een reactie. “Nu is het de dag van het heil”, benadrukt Paulus (2 Kor. 6:2). Laten we, wanneer we ons geloof delen, mensen aansporen om te reageren op de aanspraken van Christus, zodat ze op dat beslissende punt van eeuwigheidsbelang terechtkomen.

Dit is het geweldigste verhaal dat ooit is verteld – en iedereen kan eraan meedoen.

Noot van de redactie:
Dit artikel is afkomstig uit Matt Smethurst’ boek Before You Share Your Faith: Five Ways to Be Evangelism Ready (10Publishing, 2022).

Vertaling van:
Matt Smethurst, The Gospel Explained
https://www.thegospelcoalition.org/article/gospel-explained/

Laad meer
Laden